ECOBLUE MOMENT CRUCIAL LA MOTOARE DIESEL
La 1 septembrie 2016 Euro 6 a început să includă şi vehicule utilitare, stabilind un standard european de emisie. Valoarea admisibilă a emisiilor de oxizi de azot este de 400 mg / kWh, deci cu 80% mai mică decât în Euro 5. Limitele emisiilor de particule au fost micşorate cu 60%, ajungând la 10 mg/kWh. Majoritatea producatorilor au decis să modernizeze motoarele utilizate anterior. Fordul însă a decis, să ofere utilizatorilor săi o unitate cu totul nouă. Cu un cost de 400 de milioane de lire sterline a fost construită o fabrică modernă de motoare în Dagenham (Marea Britanie), rodul acesteia fiind o nouă familie de motoare diesel, cu nume de cod PANTHER.
Noul turbodiesel 2.0 EcoBlue a înlocuit unitatea TDCi 2.2 Duratorq. În acest moment poate fi disponibil în trei versiuni diferite: 105, 130, 170 CP, care pot atinge chiar 405 Newton-metri! Gura de umplere a rezervorului AdBlue se află chiar sub gura rezervorului de combustibil, ceea ce facilitează considerabil alimentarea. |
Noul turbo diesel cu 4 cilindri cu injecție directă are o capacitate de 1 995 cmc și îndeplinește norma de poluare Euro 6, printre altele datorită Reducerii Catalitice Selective (SCR), cu un rezervor de 21 litri pentru AdBlue, care ajunge pentru parcurgerea a 10 000 de kilometri. AdBlue transformă NOx dăunător din gazele de evacuare a motorului diesel în azot inofensiv și vapori de apă, reducând emisiile de oxizi de azot.
Construit de la zero, motorul de generație nouă EcoBlue este cu 13% mai economic decât predecesorul său. După cum rezultă din testele efectuate, emisiile de CO2 per kilometru a scăzut la 157 de grame! Noua unitate permite servisarea la fiecare 2 ani sau la fiecare 60 000 km.
Cum stau lucrurile în practică?
Datorită amabilității firmei Camel Camp, care se ocupă cu vânzarea, întreținerea și închirierea rulotelor, am avut ocazia de a testa, cu o săptămână în urmă, motorul EcoBlue de 170 de cai putere din Ford Transit Camper Elliot, cu o greutate totală de aproximativ 3 100 kg. Înainte de a începe testul, maşina avea un rulaj de doar 32 kilometri! Prima impresie după pornirea motorului? Motorul funcționa foarte lisențios, deşi compartimentul motorului are o izolare fonică slabă. Se poate spune că motorul funcționează ca o unitate cu 4 cilindri pe benzină (de ex. BMW) – la relanti abia se aude în cabină. De asemenea, nu se aude niciun fel de tocănit, care deseori se auzea la 2.2 tdci.
Noul motor Diesel Ford EcoBlue de 2 litri folosește o arhitectură complet nouă. Structura ofera cele mai noi soluții în ceea ce priveşte supraalimentarea, injecția de combustibil și sistemul de ardere, precum și tehnologii de reducere a forțelor de frecare interne.
Injectoarele piezoelectrice create ajung la şase microinjecții într-un ciclu (atingând un rezultat uluitor 0,00025s per injecție!). Injectorul are opt orificii conice cu diametrul de 120 microni (mai puțin decât un fir de păr uman). Acest lucru nu numai că permite o ardere mai eficientă, dar reduce, de asemenea, zgomotul. Pompa de ulei cu distribuția sunt antrenate într-o baie de ulei cu o curea dințată. Rezistența în interiorul motorului este redusă prin reducerea diametrului lagărelor în arbori cu came.
În timpul mersului se simte diferența la schimbarea treptelor de viteză. Esta alta decât la modelul MK7. Treptele, în special 3,4 şi 5 au fost lungite. Datorită acestui fapt levierul cutiei de viteze nu mai trebuie manevrat aşa des. O altă surpriză pozitivă vine la 2000 rotații pe minut și trecerea în treapta a 6-a. Ne deplasăm cu cu viteză de 120 km/h şi ne bucurăm de linişte! Motorul nu se aude. Singurele sunete care ne ajung la urechi, sunt cele ale caroseriei rulotei şi anvelopelor din spate.
Turbocompresorul este un ansmblu de generație complet nouă! Turbina a fost executată dintr-un material ușor, numit Inconel (material din aliaj de aluminiu folosit până în prezent numai în construirea rachetelor). Diametrul compresorului a fost redus cu 10% - datorită acestui lucru se roteşte mai repede, atingând un maxim de până la 240 000 de rotații pe minut (pentru comparație, unitatea anterioară atingea 160.000 de rotații pe minut). Rotorul compresorului este rezultatul frezării (cu o precizie de 2-3 microni), dintr-o singură bucată de metal. În acest fel au fost reduse vibrațiile compresorului, prelungindu-i viața. În controlerul turbocompresorului angrenajul cu roți dințate a înlocuit angrenajul melcat vechi. Acest lucru a accelerat funcționarea întregului sistem – la semnalul de comandă PCM compresorul intră fără nicio întârziere în turație corespunzătoare. Colectorul de admisie integrat cu chiulasa este o imagine în oglindă a cilindrilor 1-2 şi 3-4, în acest mod s-a obținut umplerea cilindrilor aproape identică. Arborele cotit este poziționat cu un offset de 10 milimetri față de axul cilindrilor, permițând reducerea forței de frecare a pistoanelor de pereții cilindrilor şi uzura acestora.
Care este impactul inovațiilor menționate asupra consumului de combustibil? Motorul a fost supus unui test dificil, din care rezultă un consum de combustibil de 11,5 litri. Pentru comparație o rulotă cu motor 2.4 TDCI MK7 a consumat într-un test similar aproximativ 14,5 litri. Progresul înregistrat în consumul de combustibil este într-adevăr satisfăcător. Unitatea nouă devine astfel mai economică și, prin urmare, mai ecologică. În condiții normale de exploatare de zi cu zi motorul va consuma mai puțin de 10 litri. Dacă luăm în considerare greutatea de 3.1 tone și caroseria înaltă a ruletei, rezultatul este într-adevăr excepțional!
|